• Třetí ročník Kábrmana roku byl ukončen!

Otvírání brány

Otvírání brány
Popis konstrukce dálkově ovládaného motorického otevírání jednokřídlé brány.

Už dlouho mne nebavilo, zvlášť v zimě či dešti, jít otevřít bránu, vrátit se do auta, vyjet na ulici a zase vystupovat, protože brána se sama nezavře. Koupit hotový pohon by nebyl problém, ale to by nebylo ono!
Tak jsem začal přemýšlet, jak udělat dálkově ovládané otevírání vlastními silami. Po různých náčrtech, nakreslení výkresu kinematiky pohybu brány, jsem dospěl k rozhodnutí:
hever ze Škody 100, 12V akuvrtačka – stejně už její akumulátor „umřel“, nějaký materiál „co dům a kovošrot dal. Klíčový spínač na venkovní stranu sloupku brány, akumulátor 12V/3Ah a univerzální dálkové ovládání zamykání auta jsem koupil. Náklady cca 600,-Kč. Na začátku bylo samozřejmě nutné narýsovat základní výkresy dílů pro vlastní výrobu a také kinematické schéma.
Základem konstrukce je sloupový zvedák ze Škody 100 s úhlovým převodem, trapézovou šroubovicí a kluzným kamenem v ocelovém C profilu. Místo standardní kličky otáčí převodem 12V motor s planetovou převodovkou z vrtačky uložený v hliníkové skříni. To vše je na sešroubovaném rámu z AL profilů a chráněno krytem z plastu. Soused (je elektronik) podle mého popisu jednoduchého principu ovládání soustavou relé upravil elektroniku z dálkového zamykání dveří auta a sestavil elektro ovládání. Na krytu pohonu je nenápadné tlačítko, které používám na otvírání, třeba když vyvážím popelnici. Na venkovní straně sloupku brány je navíc klíčový spínač a výstražné blikající světlo. Akumulátor je nepřetržitě dobíjen velmi malým proudem z nabíječky akuvrtačky, která je napájena ze zvonkového reduktoru napětí připojeném na 220V v garáži. V kabeluk bráně je tak pouze 12V, což eliminuje nebezpečí úrazu el. proudem. Dalším bezpečnostním prvkem je regulovatelná prokluzová spojka na elektromotoru pohonu. V případě, že brána narazí na překážku, spojka začne prokluzovat. Na bráně je osazen standardní zámek s cylindrickou vložkou. Jeho petlici na krátkou dobu při zahájení otevíracího cyklu odjistí elektromagnet (z dálkového otevírání zavazadlového prostoru auta). Při zavření brány petlice zapadne standardním způsobem. Brána v zavřené poloze tak není aretována jen táhlem pohonu, ale petlicí zámku. Pokud by došlo k delšímu výpadku napájení, stačí odjistit pojistku na kulovém čepu táhla na bráně a můžeme otevřít ručně.

Použité nářadí: stojanová vrtačka, hobby soustruh, běžné ruční nářadí.

Výkresy

Fotografie

Komentáře

Přidat komentář +

Abyste mohli přidávat komentáře, musíte se přihlásit

Aleš Spirman 03.05.2016 08:39:18

Děkuji všem kamarádům a známým (a jejich kamarádům a známým :-) ) Za jejich hlasy a podporu v letošním ročníku Kábrmana! Díky!